ÚSPĚCH JE SE ZÁVISLOSTÍ BOJOVAT- 14 doporučení od abstinujícího závislého

Psal se srpen roku 2019 a já se rozhodl, že začnu veřejně sdílet svůj životní příběh. 

Vyprávím o tom, jak jsem se v devatenácti letech dostal do velkých dluhů. Exekutoři mi volali skoro každý den. Kriminálka mi zabavila auto. Máma se pokusila o sebevraždu. 

Zažíval jsem totální vnitřní samotu a naplno jsem propadl tvrdým drogám. 

Pervitin a alkohol mě na několik let uvrhly do žaláře závislosti. 

Bylo mi 21 let. Měl jsem milionové dluhy a byl jsem totálně na dně. 

Celý příběh si můžete přečíst na mém blogu.

O mém příběhu to ale dnes není.

Tento text je o tom, jak se mi podařilo se závislostí bojovat a začít úplně abstinovat. Už přes 4 roky (od 15. 10. 2015) jsem abstinující závislý. Jsem šťastný a vděčný za každý ,,čistý,, den. Splatil jsem všechny dluhy. Mám manželku- Anděla, kterého mi seslalo samo nebe. 10. 11. 2019 se nám narodil náš syn Robin. Největší štěstí, které nás mohlo v životě potkat. Stavíme dům v jižních Čechách. 

Zkrátka žiju krásný život, o kterém jsem snil. 

Na sociální sítě jsem začal psát příspěvky a točit videa o abstinenci, o boji se závislostí a zmiňovat střípky ze svého života. Reakce byly různé. Někteří reagovali velmi hanlivě, ale těch byla pouze hrstka. Většina reagovala pozitivně, ať v podobě podporujích komentářů, lajků, sdílení nebo soukromých zpráv. 

Přišlo mi několik zpráv od lidí, kteří aktuálně bojují se závislostí nebo s ní bojuje někdo z jejich okolí. Ptali se mě, jestli bych nemohl dát nějaké rady. A právě na tento popud jsem napsal tento článek. Mohl by se stát podporou pro ty, kteří se potýkají se závislostí na drogách. 

,,Posílám ti odvahu a jako pomocnou ruku tento text. Přijmi těchto pár doporučení od člověka jako jsi ty. Byl jsem přikovaný na dně studny několik let a světlo naděje mi bylo skryto. Rozhodl jsem se, ale bojovat. Vstát. A stát se znovu člověkem!”

(Chtěl bych upozornit, že nemám žádné psychoterapeutické nebo lékařské vzdělání. Všechna doporučení a rady jsou pouze na základě mých vlastních zkušeností.)

Sepsal jsem několik doporučení, které jsem rozdělil na období před a po léčbě. 

DOPORUČENÍ PŘED LÉČBOU

  1. PŘESTAŇ SI LHÁT:

Přiznat si, že mám problém s drogami. Mně osobně trvalo několik let, než jsem si vůbec připustil, že mám s něčím problém.

Před nástupem na léčbu mi pomohlo následující: začal jsem si na skříň vedle postele zaznamenávat, kdy jsem podlehl. 

Uvidíš. Funguje to. Když po měsíci vidíš třeba 12 zaznamenaných datumů, tak by ti mělo dojít, že není něco v pořádku. 

Přestaň si lhát. 

  1. ZASTAV SE:

Zkus se na chvíli zastavit a uvědomit si, co děláš. Využij pro to klidně momentu absolutního vyčerpání po týdnu braní nebo nějakých vyhrocených situací. 

Například po týdnu užívání čehokoliv. Nebo bolesti, kterou jsi někomu způsobil. Většinou po větší emocionální stopě následuje malý restart mysli. Zkrátka když něco fakt pokazíš nebo se dostaneš do úplného vyčerpání, tak ti na chvíli dojdou síly. Je to stav, kdy dochází k obnově našeho ,,vnitřního systému,, a máme možnost se na chvíli zastavit. 

Zastav se. Uvědom si jak žiješ. Chceš to tak? Je ti dobře? Cítíš se na živu? Jsi to ještě ty?

  1. NAJDI ODBORNOU POMOC:

Neboj se najít odbornou pomoc. Může to být káčko, adiktologická ambulance, terapeut, psycholog nebo tvůj učitel na škole. 

Začni googlit. Pro inspiraci sem dávám pár zdrojů, kde můžeš začít. 

MUDr. Karel Nešpor Csc – studnice volně dostupných informací o závislosti

Online adiktologická ambulance – poradenství v oblasti závislostí

Sananim – prevence a léčba závislostí

Dropin – středisko prevence a léčby závislostí

Anonymní alkoholici 

Když láska nestačí (film) – příběh manželky alkoholika, zakladatele Anonymních alkoholiků

Anonymní narkomani

Jan Jílek – webové stránky terapeuta, knihy o závislosti, blog

Když jsme s Andělem zašli poprvé do káčka, tak se nás ujala velmi mladá a z mého pohledu velmi juniorní terapeutka. Popravdě mi to vůbec nesedlo. Pak jsem tam zašel ještě párkrát a požádal je o terapeuta chlapa. Vyhověli mi. A bylo to perfektní. 

Uvedl mě do reality. Vysvětlil mi, jaké jsou možnosti léčby a postupu. Nesoudil mě. Měl upřímný zájem. 

Zkus to. Je to anonymní. Pomůže ti to. 

  1. VYHLEDEJ SI INFORMACE:

Když jsem si alespoň trochu přestal lhát a zjistil, že mám opravdu reálný problém s drogami, který asi nevyřeším za týden, tak jsem začal číst snad všechny informace o tom, jak s tím bojovat. 

Jak začít abstinovat. Přečetl jsem snad všechny možné informace na internetu. Udělej to taky. Vyhledávej a čti i když jsi pod vlivem. Čím víc toho přečteš – tím lépe. Dostane se ti to pod kůži a začne se ti měnit myšlení. 

Čtením o abstinenci a závislosti trénuješ nanečisto. 

Hledej info a čti. Něco se tě dotkne a bude tě to bavit.

  1. NEBOJ SE SVĚŘIT SE:

Najdi si svého spojence, který tě bude podporovat. Někdo, kdo není závislý jako ty. Někdo, kdo tě nebude soudit. Bude ti oporou. 

Pro mě se spojencem stal můj Anděl. Jako jediný mě nesoudil a otevřel mi své srdce. 

Spojenec může být i terapeut, sociální pracovník nebo někdo z rodiny. 

Neboj se svěřit se někomu, kdo ti může být oporou.

  1. NAJDI DŮVOD PROČ NĚCO ZMĚNIT:

Když chceš začít abstinovat, tak musíš začít od sebe. Na ,,násilné,, odvezení do léčby moc nevěřím. Je to motivace, která ti moc dlouho nevydrží. Je dobré najít důvod, proč chceš něco změnit. Jít více do hloubky. Může to být nějaký podnět na základě rozhovoru s někým. Může to být ryze z vlastního přesvědčení.

U mě se stal velkou motivací vztah s Andělem a z velké míry také touha po nalezení vnitřního klidu. 

Najdi vnitřní motivaci. Najdi své proč jít do léčby. Proč chceš abstinovat? A neříkej mi, že nechceš. Já vím, že po tom hluboko uvnitř toužíš. 

Těch věcí, které se dají před léčbou dělat a mohou pomoci je samozřejmě daleko víc. Ty, které jsem zde uvedl já, mně osobně pomohly. 

Příteli. Pokus se jít zpátky k sobě. Začni pomalu odloupávat tu těžkou sádru, která tě pevně svírá, a postupně se dostávej ke své čisté duši. 

  1. NAPIŠ SI SVOU VIZI:

Mít napsanou svou vizi a cíle je pro mě stejně důležité jako přijímat kyslík.

Svou první vizi jsme si napsal, když mi cca 22 let a zněla:

,,Jsem střízlivý a splatil jsem všechny dluhy.” Opakoval jsem si ji každý den. Byla to moje mantra. 

Zkus si sepsat svou vizi a to kým bys chtěl být. Ujasníš si, kde jsi a kam se chceš dostat.

Zde je stručný návod. 

Vize bys měl napsat v přítomném čase (,,Jsem střízlivý a splatil jsem všechny své dluhy,,). Může to být jedna věta. Aktuálně mám napsanou svou druhou vizi, která už zahrnuje těchto 7 oblastí:

  • vztahy a rodina
  • práce a kariéra
  • finance
  • odpočinek a volný čas
  • zdraví a tělesná zdatnost
  • osobní cíle
  • příspěvek větší komunitě

DOPORUČENÍ PO LÉČBĚ:

  1. MĚJ SE OPĚT RÁD:

Já vím, že jsi hodný. Já vím, že se máš rád. Jsi úžasná a jedinečná lidská bytost. 

Začni k sobě opět pociťovat lásku. Láska vychází nejdříve od nás k sobě. Potom můžeme milovat ostatní.

Já jsem se to učil postupně. Ráno po probuzení jsem se postavil před zrcadlo. Podíval se sám sobě do očí a říkal:,,Juraji, já tě opravdu, opravdu miluji.” Tuto afirmace jsem si vypůjčil od L. Hayové, což byla velká protagonistka optimistického myšlení a afirmací. 

Sebeláska je nezbytnou ingrediencí naší duše. 

Pojď k sobě blíž a začni se mít opravdu rád.

  1. NEPODCEŇ DOLÉČOVÁNÍ:

Když jsem byl na léčbě, tak nám to opakovali několikrát. 

,,Najděte si svého psychologa.” ,,Nepodceňte doléčování.”

Popravdě nám to šlo jedním uchem dovnitř a druhým ven. Nechápal jsem, co to znamená. Myslel jsem si, že mám po léčbě vyhráno. 

Opak byl pravdou. Všechno to teprve začalo. Pobyt v léčebně je dobrý detox. Čas, kdy se dá zastavit a na chvíli se uklidnit, ale je to začátek. 

Jakmile jsem byl zpátky v Praze, tak se všechno po pár měsících vrátilo. 

Vzpomínky. Místa. Kamarádi. Práce. Záchody. Výmluvy. Lži. Všechno. 

Asi po půl roce jsem do toho opět spadl. 

Doporučuji nastoupit do doléčovacích programů, které nabízejí různé organizace. Já jsem nastoupil na doléčování do organizace Sananim. Docházel jsem za psychoterapeutem na individuální sezení a na skupinové setkání. Chodil jsem do práce a normálně fungoval.

Sananim nabízí opravdu propracovaný program doléčování. Po roce a půl jsem se dostal do růstové skupiny, na které jsem se setkával s lidmi, kteří abstinují i několik let. Bylo to pro mě velmi inspirující. S některými jsme se stali kamarádi na celý život.  

Asi 2 roky jsem navštěvoval anonymní alkoholiky (AA) a anonymní narkomany (AN). Dokonce, když se rekonstruoval prostor v Armádě spásy, kde probíhala setkání AA, jsem pořádal několik sezení i u nás doma s Andělem. Na AA nebo AN můžeš přijít s kamarádem, manželkou, zkrátka s jakýmkoliv hostem. Třeba přijď se svým spojencem.

Nepodceň doléčování a zůstaň v ,,léčbě,, i po léčbě. 

  1. VYMĚŇ MUSÍM ZA CHCI:

Tohle byl pro mě velký oříšek. Ze začátku jsem si říkal, že musím abstinovat, ale to mi moc nefungovalo. Myslím, že mi to řekl některý z terapeutů z Ovčího Hájku ze Sananimu. A to, že je velký rozdíl mezi ,,musím abstinovat,, a ,,chci abstinovat,,. 

,,Chci abstinovat.” Vytvořil jsem si z toho svou afirmaci. Slovo musím zavání vnější motivací, která nemusí být tak silná jako ta vnitřní. 

  1. ZAČNI SE POZOROVAT:

Jako lidé máme možnost ovlivnit naši mysl mimo jiné tím, kam upřeme naši pozornost. Pro příklad, když se budu zaměřovat převážně na negativní myšlenky a emoce, tak bude celý svět černý. Naopak když negativní myšlenky a emoce vyměním za ty pozitivní, bude se mi lehčeji žít. 

Poprvé jsem se silou pozornosti setkal u jogína, který vede lekce v Praze. Jmenuje se Pavel Huček. Svěřil jsem se mu o svém tajemství a to jak s ním bojuji. Poradil mi, ať se začnu více pozorovat. Nezaujatě. Jen pozorovat, co se děje. Řekl mi:,, Dívej se na sebe. Pozoruj, co to s tebou dělá.” 

Pavel mě naučil hodně věcí. U něj se poprvé setkal s hlubším dýcháním, meditacemi a tibetskými technikami. 

Trvalo mi několik měsíců, než jsem techniku s pozorností uchopil správně. Začal jsem se více zkoumat. 

Na začátku abstinence pro mě bylo důležité vysledovat, kdy na mě jde bažení a jaké jsou mé spouštěče.  

Pozoroval jsem se opravdu hodně. Zapisoval jsem si všechny spouštěče. Zkoušel všemožné varianty. 

Mé spouštěče jsou alkohol, nuda, dlouhé volno, nejasná budoucnost, vyšší míra stresu. 

K bažení mám velký respekt. Možná na jaře, když začínají venku zahrádky a všichni pijou pivo, tak naprázdno polknu. Pak ještě na podzim, když se víc konzumuje víno. 

Zkus vypozorovat, kdy na tebe jde bažení a jaké jsou tvé spouštěče.

  1. NAUČ SE ŽÍT V NUDĚ:

Po absolvování léčby se doporučuje vyměnit ve svém životě vše, co by nám drogy připomínalo. U mě to bylo skoro všechno- od koníčků, hudby, až po kamarády a známé. Všechno jsem postupně opustil a udělal radikální změny. 

Jakmile jsem začal abstinovat, tak jsem se potýkal s velkou nudou. Nic mě nebavilo. Nic mi nešlo. Byl jsem ze všeho otrávený. Než jsem s tím naučil pracovat, tak jsem měl několikrát relaps

Mně pomohlo se s nudou učit žít. Šel jsem na to skrze sebepoznávání a osobní rozvoj. Četl jsem spoustu knih. Zkoušel nové koníčky. Ze začátku se mi nové koníčky hledaly špatně, ale mohu určit doporučit různé druhy sportu. Nebo kurzy na portálu Naučmese.

Doporučuji vyhledávat čisté a bezpečné prostředí. 

Nuda postupně zmizí. 

  1. POVYŠ ABSTINENCI NAD VŠECHNO OSTATNÍ:

Postupně jsem povýšil abstinenci nade všechno. Navždy pro mě bude první abstinence a pak vše ostatní jako je rodina, vztahy, práce a koníčky. Dospěl jsem k tomu, že když bych svou hierarchii řadil jinak, tak by mi to nefungovalo. Jestliže budu mít na prvním to, že jsem čistý a pokoru. Vím, že jednám správně. 

Uvědomění si toho, že abstinence je nade vším mi ohromně pomohlo.

  1. PŘIZNEJ SI, ŽE JSI PROHRÁL:

Už přesně nevím, jak to říkají anonymní alkoholici, ale je to nějak takto: ,,Dospěl jsem k názoru, že závislost je silnější než já.” 

S drogou nemá cenu bojovat. Nevěřím na dlouhodobou abstinenci na sílu. Nevěřím na ,,musím,,. Někomu možná tento přístup sedí, ale myslím si, že je to jenom hrstka lidí. 

Po několika neúspěšných pokusech jsem pochopil, že to na sílu nedám. Drogy jsou silný protivník. Postupně jsem si přiznal, že jsem prohrál. Uznal jsem sám sobě svou slabost. To, že mám skutečně problém. A ten se jmenuje závislost.

Když si přiznáš porážku, může ti to pomoci opět vstát na vlastní nohy. 

Těchto doporučení bych mohl napsat více, ale věřím, že už tento základ může někomu pomoci. 


,,My se nesmíme schovat do tmy. Nejen před ostatními, ale především se nesmíme schovávat sami před sebou. Dokud o sobě budeme pochybovat a dokud si budeme vyčítat to, jací jsme, nebudeme schopni skutečně milovat sami sebe natož, aby nás milovali ostatní.” napsal můj kamarád Jirka Rostecký ve svém skvělém článku o sebedůvěře.

Člověk, který zažil peklo a vrací se do normálního běžného života bez drog, se potýká se spoustou věcí, na kterých začíná pracovat. Od svého sebevědomí, lásky k sobě, lásky ve vztazích až po vyřizování běžných věcí třeba na úřadě. 

Ze začátku je toho opravdu hodně. Mně osobně k tomu, abych se vše postupně učil, pomáhala disciplína. Utvořit si řád. Záchytné body, kterých se mohu přes den chytit. 

Psal jsem si poznámky o svých pokrocích a pozorování. Pro inspiraci je zde vypíši. 

,,Úspěch je se závislostí bojovat.”

,,Tajemství s drogou.”

,,Spouštěč – dochází antabus – podvědomí mi vyvolalo chutě na alkohol (víno – podzim).”

,,Bože vlez do mé hlavy dřív, než do ní vejdu já.”

,,Pozoruji, co moje hlava zase vymyslí, čím mě bude chtít svést z mé cesty.”

,,Člověk má být inteligentní, chytrý a moudrý (vzít si to za své).”

,,Jestli tě abstinence nebaví, tak běž chlastat.”

,,Prorok není vítán ve vlastním domě.”

,,Svátky ne svátky, denní režim a řád musí být, jinak mi v hlavě vznikne chaos.”

,,Nech času čas.”

,,Když se ti nechce na meeting, tak 100% jdi.” (Myšleno na setkání AA, AN)

,,To, že neumyji nádobí neznamená, že budu mít relaps dnes, ale za týden.”

Proč jsem nechtěl chodit na AA?

Kvůli času – výmluvy, že na to nemám čas, oddalování

Nevěděl jsem, kde to je – výmluva, přece je vše na internetu

Já přece nemusím – ego, zvládnu to sám a bez nich a stejně jsou divní, nebudou mě brát


Psal jsem si také poznámky, ve kterých jsem hodnotil a zkoumal svou abstinenci.

Zhodnocení 5 týdnů abstinence:

Co jsem udělal jinak, že jsem neměl relaps? A jak se v nově postaveném řádu cítím.

  1. Zaměřil jsem se na vnitřní motivaci:

Fitko – vnější, jóga – vnitřní

Prachy, kariéra, materiální hodnoty – vnější

Štěstí, vděčnost, láska, partnerka, vztah, empatie, mít se rád – vnitřní

  1. Zamezil jsem kontaktu se ,,starými,, známými:

Opravdu jsem přerušil kontakt na FB, mobilu (u těchto čísel mám napsáno NEBRAT RELAPS!!!), e-mail.

  1. Vyhýbal jsem se rizikovému prostředí:

Juraj = nechodí do hospody, na výstavy, div. představení – alternativní, depresivní…

  1. Přestal jsem dělat, myslet, toužit po bývalých koníčcích, které mě rozjížděly = rozloučil jsem se s nimi:

Koníčky/činnosti/zvyky = touha po tvorbě umění – být umělcem

Zablokoval jsem si umělecké stránky na FB.

  1. Začal jsem mluvit pravdu o relapsech  a přestal jsem mít ,,tajemství s drogou,,, když mám bažení řeknu o něm

  1. Zaměřil jsem se na rozpoznávání bažení a následně o něm mluvil

  1. Učím se pozornosti a pozorování sebe samotného:

Zaujal jsem meta postoj. Myšlení nejsem já.

  1. Nastavil jsem si pravidla a dodržování řádu:

Pozdě večer nepít kafe. Ráno vstávat 6:45 (podle plánu). Naplánovat si zábavně a vyváženě den. 

Já Juraj = nechodím do hospod. Nenosím u sebe větší hotovost.

  1. Učím se relaxovat a zacházet se stresem (nedostávám se do něj záměrně)

  1. Udělal jsem si spojence v práci

  1. Našel jsem si bezpečnou a novou skupinu = AA, AN = doléčování

  1. Docházím pravidelně k psychoterapeutovi, který je mi sympatický

  1. Zaměřuji se na přítomnost a užívám si ji, protože rychlá nedosažitelná budoucnost mě frustruje

  1. Přijal jsem svou závislost a učím se nově žít


Přesně takhle vypadal můj report ke ,,Zhodnocení 5 týdnu abstinence.” Chci tímto demonstrovat, že jsem šel opravdu do hloubky. Každému samozřejmě bude fungovat něco jiného. Mně osobně fungovalo a stále funguje výše zmíněné. 

Po několika neúspěšných pokusech a častých relapsech jsem si uvědomil, že buďto do toho půjdu naplno nebo se nikdy nepohnu z místa a budu se točit v kruhu. Osvědčilo se mi neskoncovat se vším ihned. Ze začátku jsem si nechal kouření cigaret. Přestal jsem kouřit až po 3 leté abstinenci. 

Kéž by ti tento text mohl být oporou a motivací pro změnu, po které toužíš. Řekni droze ne a tím řekni ano sobě. Nebudu ti lhát začátek je těžký, proto se na této výpravě obklop průvodci (terapeuti, spojenci, mentální hrdinové – vzory z filmů, dokumentů, knih), narovnej se, zatni pěsti a vyraž už dnes, protože úspěch je se závislostí bojovat!

Přeji ti, abys našel odvahu k tomu, po čem toužíš. 

Přeji ti, abys našel vnitřní klid, tak jako jsem ho našel já.

Přeji ti čisté dny bez drog.

Juraj

Jestli se ti článek líbil budu rád za jeho sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

PODPORUJI

Člověk v tísni
ADRA
adventor

ROZHOVORY V MÉDIÍCH

leap makersRealitní investořiADOL MONITORMladýPodnikatelBezHladovění.czBusinessAnimalsViralČeněk