Osobní nastavení – tajný trik k úspěšné telefonické komunikaci

„Už zase musím telefonovat.“ Máte fobii z telefonování a raději posíláte maily? Spousta obchodníků zažívá tytéž pocity co Vy. Většina negativních myšlenek a strachů se nám v hlavě vytvoří ještě před samotným telefonátem. Mám pro Vás ale dobré zprávy: Řešení je jednoduché! 

Telefonování je řemeslo.

A jako každé řemeslo i telefonování se dá naučit. Prostým opakováním a tréninkem. 

Během své kariéry coby obchodník jsem absolvoval desítky tisíc telefonních hovorů. Postupně jsem si z těchto zkušeností vybudoval funkční efektivní systém, který teď rád předám Vám.   

Základem je motivace

Abyste při obchodním hovoru podali ten nejlepší možný výkon, musíte být v pohodě a správně motivovaní.

Pokud jste nevyspalí, nesoustředění a rozhození, je to slyšet. Klient to pozná a podle toho se rozhodne, jestli s Vámi uzavře obchod. (Ať už vědomě, či podvědomě). Klient podvědomě nechce být v kontaktu, a už vůbec ne obchodovat s někým, kdo není ani sám osobně v pořádku.

Každý den ale není posvícení.

Co když zrovna dobře naladěný nejsem? Ne každý den se vydaří, ne každý den jdeme do práce se stejným nadšením a energií. Co dělat v takovém případě? 

Motivujte se!

Jsou dva druhy motivace: vnější a vnitřní. Vnější motivaci určuje například Váš nadřízený. Nás ale teď zajímá ta mnohem důležitější – vnitřní, která je mnohem silnější. Vnitřní motivace je to, proč vlastně dělám to, co dělám. Co je naší vizí. Jaké je naše PROČ. Je dobré se se svojí vnitřní motivací ztotožnit.

Tip: Zamyslete se teď na chvíli. Víte, jaké je Vaše proč?

Najděte si spouštěče, které Vás udrží motivované.

Když máte den blbec, je fajn mít nějakou „první pomoc“, která Vás nakopne. Třeba složku na ploše se soubory, které Vám jasně připomenou, proč v té kanceláři vlastně sedíte. A nastaví Vás a Vaší mysl na požadovaný super výkon.

Ve složce můžete mít například hudbu, citáty nebo motivační videa. 

(V mé najdete video, kde Will Smith mluví o strachu. Nebo proslov Steva Jobse na Stanford University).

Účinnou motivací mohou být také filmy nebo knihy. Nechte se inspirovat osobními příběhy úspěšných podnikatelů, zakladatelů. (Pro mě je velmi inspirující film s Willem Smithem a jeho synem Jadenem – Štěstí na dosah).

K dostání se do flow Vám může pomoci zvědomit si svoji vnitřní motivaci. Zkuste si každé ráno napsat svoje cíle a svou vizi na nadcházející den. Můj osobně největší spouštěč bylo napsat si svoji vizi viditelně.

Máte už vision board? Nástěnku, kam si napíšete své cíle, kterých chcete dosáhnout. Buďte kreativní, podepište se a přidejte datum. Když motivaci zvědomíte, je pak velmi silná. 

Musíte vědět, co nabízíte.

Po dostatečné motivaci přichází další krok – Vaše odbornost. Na telefonát máte často jen jediný pokus. Při této neopakovatelné příležitosti chcete prokázat, že víte, o čem mluvíte. Chcete být za profesionála, který do detailu zná daný produkt nebo službu. 

Klient vždycky někde nakoupí, jen si vybírá od koho. Ať už vědomě, či podvědomě.

Popsat svoji nabídku nestačí. Vy hlavně musíte vědět, jak Váš produkt může vyřešit klientův problém nebo potřebu. V tom je ten klíč. 

Např.: Kdybychom prodávali vodu. Nestačí jen vědět, že je to balená voda a kde pramení. Musím klientovi předestřít, že se tou naší vodou vyřeší žízeň, dehydratace a je to kojenecká voda, takže je vhodná i pro děti.

„Jejda, teď jste mě dostal, nevím!“

Junioři, nebojte se do telefonu říct, že něco nevíte! Nevědět je lidské. 

Všichni jednou začínali. Pokud se Vám stane, že něco nebudete vědět, nabídněte, že si podrobnosti zjistíte a ozvete se zpátky. Dodá Vám to na důvěryhodnosti. Ukážete tím, že Vám zákazník a Vaše práce není lhostejná. Snaha se cení a protistrana to rozhodně ocení víc, než kdybyste se snažili si informace vycucat z prstu. 

Nevymýšlejte si domněnky.

Přiznání, že nevím, není projevem slabosti. Naopak to přesvědčí klienta, že nejsem podvodník a nevymýšlím si – Normální je nevědět.

Přejete-li si zdokonalit své umění telefonování, a vyniknout tak ve své práci, ozvěte se mi. Pořádám firemní kurzy telefonování. Nebo si prohlédněte nabídku mých aktuálních veřejných kurzů.

Přidejte se do FB komunity KNOW-HOW & ZAJÍMAVOSTI : obchod a osobní rozvoj, kde najdete denní dávku inspirace a sdíleného know-how.

Buďme ve spojení

Kde všude najdete Juraje na internetu?